Kettlebells i iForm: Kanonform med kettlebells!

Nyeste utgave av treningsbladet iForm kom i posten i går (nr 3/2011), og til vår gledelige overraskelse presenteres kettlebells over fem sider, med et program for nybegynnere! Kettlebells er i vinden, ingen tvil om det!

Kettlebell iForm 3/2011 forside

© iForm - Bonnier Publications

Ingressen lyder slik:
‘Trening med kettlebells er en av de hotteste fitnesstrendene for tiden, med god grunn. De russiske vektene, som ligner på kanonkuler med håndtak, gjør det mulig å trene styrke og kondisjon på samme tid. Bare 20 minutters innsats får i gang fettforbrenningen på en uslåelig måte. Vi viser hvordan du går i gang.’

Her er hva artikkelen lover om kettlebells-treningen:
- Raskere resultater på kortere tid
- Høyere forbrenning
- Du blir fortere sterk
- Maksimal effekt med lavere vekt

Kettlebell iForm 3/2011

© iForm - Bonnier Publications

Artikkelen presenterer et program med seks øvelser, med gode bilder og tekst forklares alle øvelsene. Kanskje ikke like lett å skjønne bevegelsene ut i fra teksten hvis man er helt ny på dette, men det presiseres også at om det er første gang man trener med kettlebells så er det en god idé å få litt veiledning.
Programmet utføres som en sekvens gjennom alle øvelsene med én repetisjon av hver øvelse, og totalt 10 sekvenser før pause. Så fortsetter man med så mange runder man rekker på 20 minutter.

Vi har også tidligere sett en fin presentasjon av kettlebells i iForm, i nummer 18/2008. Den gang var det ballett- og kettlebelldronningen Michelle Khai-Cronin som ble presentert, over hele seks sider. Men øvelsene den gangen ble vist med kun fire kilos kule, og programmet hadde en litt annen fokus enn vi er vant med, sikkert på grunn av Michelles dansebakgrunn.

I dette nummeret av iForm anbefales det ikke å starte med mindre enn 8 kilos kettlebell (for kvinner), og øvelsene er mer kjente basisøvleser som swing, high pull, clean osv. Altså et forholdsvis enkelt begynnerprogram som vi vet vil gi resultater og bygge opp basic skills. Er du mann kan du gjerne begynne med 12 kilos kettlebell.
For en helt nybegynner vil vi kanskje anbefale å gjøre hver øvelse isolert først, for å bygge opp trygghet før man setter sammen øvelsene til en sekvens.

Vi kan ikke si annet enn at dette er kjempebra for spredningen av kettlebell-interessen. Bladet henvender seg hovedsaklig til kvinnelige lesere, men rundt 30% av leserene er menn. iForm publiseres i alle de nordiske landene – Norge, Sverige, Danmark og Finland ( i Finland heter bladet Kunto Plus). Så støtt opp om iForm og kjøp bladet! Gi det til noen som er interesserte hvis du ikke vil beholde det selv :-)

Du finner også iForm på nettet:
Norge: iform.nu
Danmark: iform.dk
Sverige: iform.se
Finland: kuntoplus.fi

Write a Comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>