Per Helge Fjørtoft – personlig trener og kettlebell-konkurranseutøver

Født: 1980
Oppvokst: Fjørtoft, Haram kommune
Tilholdssted: Kristiansand

Per Helge stakk innom vårt studio en sur og kald vinterdag for en prat. Han var på vei hjem fra julefeiring med familien, og hadde satt av litt tid til oss på veien mot Sørlandet og Kristiansand. Per Helge er sertifisert NGKF / AFPT via Christian Velle, IUKL / IKSA Level 2, samt CST-instruktør. I dag jobber han som personlig trener på Elixia i Kristiansand, og er en av de få kettlebell-konkurranseutøverene i Norge.

Hvordan ble du først kjent med kettlebells?
- Det var i februar 2009. Jeg har en vikarjobb som ekstrabetjent i fengselet, og her traff jeg Mikkjel Belbo. Vi er begge veldig treningsinteresserte, og det varte ikke lenge før han halte fram en kettlebell fra skapet sitt og viste meg mine første swings og turkish getups.

Hvorfor falt dette så i smak?
- Jeg hadde aldri gjort noe lignende før. Dette var ikke styrketrening eller kondisjonstrening, det var litt av hvert. Jeg var vant med å gjøre styrkeøvelser som markløft, knebøy, skulderpress, chins og så videre, og jeg liker å bruke store deler av kroppen på en gang. Isolerende øvelser er ikke min greie. Med kettlebells kunne jeg få utnyttet allsidigheten min, her krevdes det både koordinasjon, styrke, eksplosivitet og utholdenhet på en gang. Dette ga en egen følelse av mestring og utvikling. Jeg har også sansen for taktisk trening, det å bruke så mye energi man trenger og ikke brenne av alt man har. Dette er spesielt viktig i konkurranse, å fordele kapasiteten utover.

Per Helge jobber som personlig trener på Elixia i Kristiansand, og han bruker selvfølgelig kettlebells-øvelser til sine klienter.

Er de fleste klientene dine kjent med kettlebells fra før?
- En del har sett meg trene med kettlebells her på senteret, men det er mange som ikke har hørt om dem også. Responsen er nesten utelukkende positiv, dette er spennende og helhetlig trening.

Hvilke øvelser bruker du overfor dine klienter?
- Vi starter med swings, forskjellige get-ups, renegade row, halo. Etterhvert jerk og clean, snatch bare for de viderekomne.

Per Helge er en av få konkurrerende gireviks her i landet. Han reiser på konkurranser i utlandet, og da er det bare 2-3 fra Norge som pleier å delta. Her er et klipp fra en konkurranse i Ventspils i Latvia, juli 2010.

Her deltok Per Helge i klassen 95-105 kilo, og kom på andreplass for sin prestasjon. Dette var hans siste konkurranse med 24 kg (amatørvektene).
Som kommentar til videoen sier Per Helge:
- Dette var første gang jeg fullførte 10 minutt med kontinuerlig løfting, men per i dag er teknikken og arbeidskapasiteten så mye bedre at jeg løfter nesten det samme med 28 kilo.

Vi som følger litt med på treninga di har lagt merke til at du har hatt en enorm framgang siste halve året, med stadig nye personlige rekorder. Hva er det som har skjedd?
- Det er nok flere brikker som har falt på plass samtidig. I mai 2010 sertifiserte jeg meg i CST (Circular Strength Training – Scott Sonnon / RMAX), dette ga større forståelse for at man trenger å kompensere for treningen, rette opp for belastningene man påføres med spesifikke øvelser. I tillegg gjør jeg nå alltid Intu-Flow før trening, jeg tror dette er en viktig faktor for at jeg holder meg skadefri. Jeg har alltid lagt vekt på maten, det er viktig med timing i forhold til trening og hvile. Jeg har strukturert treningsplanen godt og fokuserer nå hovedsaklig på konkurranseøvelsene. Jeg har faktisk kuttet ut styrkeøvelsene, bortsett fra enbens knebøy. Jeg kjører varierende økter med lette og harde dager, og fridager. I tillegg til kettlebells trener jeg også clubbells, flowfit og løping.

Det er stadig flere kettlebellsbrukere som også bruker clubbells nå, hva føler du de gjør for prestasjonene dine?
- Det er litt vanskelig å si, men jeg tror spesielt grepstyrke, skulderstyrke og stabilitet har blitt forbedret ved å bruke clubbells.

Hva er dine mål for 2011?
- Målet mitt for dette året er å stille i både EM og VM faktisk.. Og muligens Ventspils Atlants igjen, som forrige to år!
Angående prestasjoner så er målet å ta ranking for CMS (Candidate to Master of Sports) i løpet av en av mine konkurranser i år. Det vil si et visst antall reps på 10 minutt i både jerk og snatch, som til sammen blir biathlon i konkurranse. I IUKL er det ranking med 32 kg, i WKC eller EGSA er det med 28 kg.

Per Helge er en veldig ydmyk kar i forhold til sin trening og sine prestasjoner, men det ligger en jernvilje bak som få kan vise til.

Fitness eller competition-kuler?
- Competition, definitivt. Siden de har samme størrelse og dermed likt håndtak, får man bedre progresjon når man skifter fra kule til kule, man slipper å tilpasse teknikken til en ny form underveis. De er også veldig holdbare.

Hva synes du om nettstedet Kettlebell Norway?
- Utrolig positivt tiltak, gøy at noen tar initiativ og gjør dette. Jeg liker å se hva som skjer rundt i landet, og kanskje man kan bli kjent med noen nye mennesker også. Jeg håper også at Kettlebell Norway kanskje kan få idretten bedre kjent, slik at det blir flere av oss.

Noen tips til en som vil starte med kettlebells?
- Det er mange måter å bruke kuler på, så jeg anbefaler å få kvalifisert veiledning av en sertifisert instruktør i starten!

Vi takker for en veldig hyggelig prat, ønsker lykke til videre og sender Per Helge ut i vinterværet igjen på sin vei mot Sørlandet.

Per Helge Fjørtoft kan du finne på Elixia i Kristiansand: www.elixia.no

There are 1 Comments to "Per Helge Fjørtoft – personlig trener og kettlebell-konkurranseutøver"

Write a Comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>