Jan Morten Rønne – personlig trener

Jan Morten Rønne

Født: 1986
Oppvokst: Kristiansand
Tilholdsted: Oslo / Bærum

Jan Morten ble først introdusert til kettlebells for halvannet år siden, av sin venn Per Helge Fjørtoft (vi skal fange ham senere for intervju). Kun få måneder etter sine første swings var han overbevist og tok instruktørsertifisering via NGKF.

Jan Morten har en bachelorgrad i idrett samt PT-grad via UIA, og har praktisert både yoga og kickboksing i Indonesia. I dag er han selvstendig PT på fulltid med tilhold hos Fitnessroom i Sandvika i Bærum.

Vi treffer Jan Morten en lørdag på Fitnessroom, han har fridag fra klienter og har heldigvis god tid til oss. Det er en veldig blid og hyggelig person vi møter, og kvaliteter som fort skinner gjennom er kunnskap og entusiasme, men også ydmykhet og åpenhet. Vi mistenker at en treningstime med Jan Morten vil være en veldig givende stund, og når han
forteller om hvor mye han har å gjøre på senteret stemmer nok det.

Hva var det som falt så i smak når du prøvde kettlebells de første gangene?

- Jeg var lei av vanlig tung styrketrening og klar for å prøve noe nytt. Øvelsene med kettlebells var helhetlige og ga funksjonell styrke, det var spennende å jobbe med mestring og teknikk, og det var en veldig god følelse å bruke kulene. I tillegg merket jeg fort effekten av treningen, ikke bare styrke, men også kondisjon og bevegelighet ble bedre. Spesielt bevegeligheten hadde jeg behov for å utvikle. Jeg ser også at det er stor overføringsverdi i å trene så helhetlig, du blir bedre i andre treningsformer ved å trene kettlebells. Jeg føler også en stor frihet med kettlebells, man behøver ikke å følge ‘kettlebellsboka’, men man kan eksperimentere og leke med øvelser.

Jan Morten blir ivrig når han snakker og må hente en kule igjen. Han demonstrerer for oss et eksempel på overføringsverdi, han slet selv tidligere med å få til ordentlig markløft, men etter å ha trent med kettlebells fikk han dette til greit. Han viser oss hvordan kettlebells kan gjøre det lettere å trene på markløft, siden man ikke har stanga som må forbi knærne går det fortere å få inn teknikken riktig.

Markløft med kettlebell

Som personlig trener, hva er det du foretrekker overfor dine klienter?

- Jeg heller alltid mot naturlig, funksjonell og effektiv trening. Det kan være kroppsvektprogrammer (feks. Flowfit), kettlebells , clubbells, og boksing på pads.

Er det mange av dine klienter som har kjennskap til kettlebells på forhånd?

- Nei, de fleste har ikke det. Noen har sett eller prøvd det før på Elixia, men for de fleste er det ukjent.

Hvordan reagerer klientene når du introduserer dem til kettlebellsøvelser?

- Mange synes det er litt skummelt og rart i starten, men etter et par ganger spør de gjerne om ikke vi kan bruke kulene mer.

Hva slags øvelser viser du først?

- Vi begynner alltid med swing, dette er introøvelsen og viktig teknikkmessig. Så kan vi bygge videre derfra når kunden blir mer vant og trygg på kulene.

- Jeg liker turkish getup godt, men den kan være vanskelig i starten. Jeg lar klienten ofte starte liggende på ball for å øve inn strukturen og startbevegelsen før man starter fra gulvet.

Turkish get up på ball

Fitness eller competition-kuler?

- Competition. Absolutt. Det er bedre grep, de ligger bedre, føles bedre. Jeg kan gå rundt i treningssenteret med en kule i rack i lang tid, det føles så naturlig. Den bare passer meg så godt.

Sjokolade- eller jordbæris?

- Jordbær :-)

Hva synes du om nettstedet Kettlebell Norway?

- Dette er et bra initiativ! Jeg er glad noen gjør dette. Jeg har søkt og lett mye, men det er vanskelig å finne god informasjon. At vi nå får et samlested på norsk er kjempebra. Vi trenger at folk kan finne informasjon og se at det finnes mange entusiaster som holder på med kettlebells. Jeg er glad for å få være først ute i intervjuserien deres.

Vi kikker litt rundt i de flotte lokalene til Fitnessroom i Sandvika før vi sier takk for en veldig hyggelig prat og drar ut for å svinge kula litt i høstsola.

Du finner mer Informasjon om Fitnessroom og tilbudene deres på www.fitnessroom.no.

Write a Comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>