Redd for å få store muskler?

Mange kvinner unngår tung styrketrening av frykt for å miste sine kvinnelige former og ende opp med en bulkete og ufunksjonell kropp. Mange holder seg derfor til løping, aerobic, spinning og lett styrketrening, og slettes ikke alle får det resultatet de ønsker. Skal du som kvinne ha bodybuilder-kropp kreves det svært intens, spesifikk, målrettet og hard trening. Ønsker du derimot å bli slank, velformet og sterk skal du allikevel ikke unngå de tunge vektene.

Muskelkvinne

© Pavel Losevsky | Dreamstime.com

Muskler en trussel mot kvinnelige former?
Så hva ønsker kvinnene? Slankere og fastere kropp, tydeligere kurver, gjerne med økt styrke og utholdenhet. Men også mykhet og fleksibilitet står høyt på listen. Kan kettlebells være noe for kvinner da? Er det ikke bare svære russere som slenger rundt med disse kulene?

Læreboka sier ganske tydelig at for fettforbrenning er det lavintensitetstrening over lang tid som er mest effektivt. Dvs. jogging eller lignende hvor man er på ‘snakkenivå’, dvs man er ikke så anpusten at man ikke kan snakke normalt. Det kan godt stemme at man prosentvis brenner mer fett under slike aktiviteter, men erfaringsmessig er det mye som taler i en annen retning nå. Intervalltrening er i skuddet som aldri før, og det er mye fokus på tung styrketrening også for kvinner. Og det er svært liten sjanse for at en kvinne skal utvikle seg til en muskelbunt selv om hun løfter tungt! Menn har genetisk fortrinn til å bygge store muskler som kvinner ikke har, så det er ingenting å frykte.

Bladet iForm har en artikkel i siste nummer (16/2010) om styrketrening for kvinner, skrevet av Anders Nedergaard. Her presiseres det tydelig at styrketrening er langt mer effektivt enn utallige løpeturer og halltimer, og at kvinner ofte velger for lette vekter til styrketrening. Slanking og kondisjonstrening reduserer fettmengden, mens styrketrening både bygger muskler som former kroppen og forbrenner fett! En bonus er at styrketrening er den treningsformen som styrker benmassen mest.

‘Don’t fear strong’ sier en ny artikkel på nettstedet athleta.net, et nettsted for kvinner og trening. ‘Based on my experience there is still a misconception that lifting weights will work against our weight loss efforts and eventually lead to bulky boyish bodies.’
I artikkelen vises et par eksempler på kvinner som har endret kropp og funkjonalitet drastisk, nettopp ved tung styrketrening med kettlebells!

©www.athleta.net

Surya og Sara som nevnes i artikkelen har trent i flere år, og er nå på veldig høyt nivå. En typisk treningsøkt for dem vil være å flytte 4-5000 kilo (24 kilo kettlebell x 2 x 100 repetisjoner), 4-5 ganger i uka. Hvis dette skulle ført til klumpete muskelbunter ville det være ganske tydelig, men bildene og filmene i artikkelen viser noe helt annet. Begge er slanke, veltrente og med utpregede kvinnelige former. Og de er sterke! Dette burde være bevis nok for at kvinner bør løfte tyngre og ikke nøye seg med de letteste vektene.

Les hele artikkelen og se de imponerende videoene på athleta.net her: http://www.athleta.net/chi/2010/10/28/don’t-fear-strong/

Heldigvis trenger man ikke så høye treningsdoser som disse kvinnene har for å få effekt. Tilbake til iForm-artikkelen så anbefales det der å trene 2-3 ganger i uka de første månedene, og deretter to treningstimer i uka. Ved å velge de tunge vektene kan du gi alt og få mye større effekt av treningen din. Etter åtte uker bør du både kunne se og kjenne betydelige forbedringer.

Så kvinner; ‘Don’t fear strong!’

There are 3 Comments to "Redd for å få store muskler?"

Write a Comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>